همدانیها در صدر شاکیان شرکتهای خودروسازی در غرب کشور
معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از ثبت شکایت ۲۱۰ همدانی از شرکتهای حوزه خودروسازی جهت عدم انجام تعهدات و اخذ هزینههای اضافی خارج از قرارداد در سازمان صمت استان خبرداد. مرتضی بیدآبادی در گفتوگو با پایگاه خبری خبردارنیوز، با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به عنوان معین غرب […]
معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از ثبت شکایت ۲۱۰ همدانی از شرکتهای حوزه خودروسازی جهت عدم انجام تعهدات و اخذ هزینههای اضافی خارج از قرارداد در سازمان صمت استان خبرداد.
مرتضی بیدآبادی در گفتوگو با پایگاه خبری خبردارنیوز، با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به عنوان معین غرب کشور ثبت کننده تمام شکایات خودرویی از کردستان، کرمانشاه و ایلام است، مطرح کرد: مصرفکنندگان در صورت هر نوع نارضایتی از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو براساس اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، میتوانند به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه و شکایت کنند؛ تاپایان سال ۱۴۰۱، در مجموع ۴۷۴ مورد شکایت از استانهای همدان، ایلام، کردستان و کرمانشاه جهت عدم انجام تعهدات و اخذ هزینههای اضافی خارج از قرارداد در سازمان صمت استان به ثبت رسید که بیشتر این آمار اختصاص به گروه خودروسازی سایپا داشته است.
وی با بیان اینکه مصرفکنندگان در صورت هر نوع نارضایتی از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو براساس اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، میتوانند به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه و شکایت کنند، ادامه داد: شهروندان همدانی با ثبت ۲۱۰ شکایت از شرکتهای خودروسازی در صدر آمار شاکیان سال گذشته صمت در حوزه تخلفات گروههای خودروسازی قرار گرفتهاند.
معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به روند سریع رسیدگی به شکایات شاکیان، تأکید کرد: در صورت بروز اختلاف بین طرفین موضوع ، موضوع اختلافی حسب درخواست طرفین ابتدا در هیأت حل اختلاف مربوطه، متشکل از نماینده عرضهکننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری طرح و رأی لازم با اکثریت آراء صادر خواهد شد.
بیدآبادی با تاکید براینکه پس از طرح شکایت در جلسه مربوطه، در اسرع وقت موضوع مطروحه رفع و شکایت به صلح میانجامد، عنوان کرد: در سال گذشته تنها ۲ الی ۳ مورد از شکایات منجر به ارسال به دستگاه قضا و درنهایت صدور مجازات تعزیری مربوطه شد؛ بیشترین موارد مصالحه نیز مربوط به شرکت خودروسازی سایپا بوده است.
بیدآبادی یادآور شد: قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مصوب سال ۸۶ در ۱۱ ماده تصویب شده که ماده ۴ عنوان میکند؛ اگر نقص یا عیب قطعات ایمنی خودرو در طول دوره ضمانت پس از سه بار تعمیر باقی باشد یا نقص یا عیب قطعاتی که موجب احتمال صدمه جسمی یا جانی باشد و با یک بار تعمیر رفع نشود یا خودرو بیش از سی روز به دلیل تعمیرات غیرقابل استفاده بماند، عرضهکننده باید خودروی معیوب را با خودروی نو تعویض یا با توافق، بهای آن را به مصرفکننده پس دهد.