نجوم؛ تفریحی سالم و آموزنده برای همه
یک کارشناس نجوم با اشاره به وجود مراکز مختلف در کشور برای آموزش نجوم به دانشآموزان و بزرگسالان، گفت: اگر دانشآموزی وارد حوزه نجوم شود، در دروس خود پیشرفت میکند، زیرا ضمن اینکه اوقات فراغت خود را صرف تفریحی سالم و آموزنده کرده است، به دلیل شرکت در کلاسها و آزمونهای نجوم، احساس میکند نیاز […]
یک کارشناس نجوم با اشاره به وجود مراکز مختلف در کشور برای آموزش نجوم به دانشآموزان و بزرگسالان، گفت: اگر دانشآموزی وارد حوزه نجوم شود، در دروس خود پیشرفت میکند، زیرا ضمن اینکه اوقات فراغت خود را صرف تفریحی سالم و آموزنده کرده است، به دلیل شرکت در کلاسها و آزمونهای نجوم، احساس میکند نیاز به یادگیری عمیق دروسی نظیر ریاضی و فیزیک دارد.
علیاصغر ربانی ضمن گرامیداشت هفته نجوم، اظهار کرد: نجوم از علوم ریاضی، فیزیک، شیمی و زیستشناسی کمک میگیرد و از طرف دیگر کمکهایی هم در طی تاریخ به این علوم داشته است. به عنوان مثال یافتههای نجومی بخش زیادی از مسائلی که در فیزیک لاینحل باقی مانده بود را پاسخ داد، مثلا اثبات نظریه نسبیت توسط انیشتین با استفاده از خورشیدگرفتگی انجام شد.
وی افزود: در دوره جدید نیز بر اساس نظریات مطرح در حوزه آموزش، تمام علوم با هم در آموزش شریک اند و آموزشها باید به صورت میانرشتهای ارائه شود. نجوم نیز به عنوان علمی میانرشتهای، باعث شده است دانشآموزان با ورود به این حوزه، حتی به فیزیک و ریاضی هم علاقهمند شوند، زیرا میبینند این دو علم به صورت عملی در نجوم مورد استفاده قرار میگیرند و توجیه و تفسیر میشوند.
این کارشناس نجوم با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای پیشرفته در آموزش و ترویج نجوم آماتور است، عنوان کرد: از اواسط دوره قاجار که علم نجوم جدید وارد ایران شد تا دهه هفتاد شمسی، چندان بحث نجوم آماتوری مطرح نبود، اما پدیدههایی مانند خورشیدگرفتگی کلی سالهای ۷۴ و ۷۸ و چاپ مجلات علمی در حوزه نجوم و تاسیس شاخه آماتوری انجمن نجوم، باعث شکلگیری یک رشد انفجاری در حوزه آموزش نجوم و ترویج آن شد و اکنون در ایران یک جمعیت جوان آماتور در حوزه نجوم فعالیت دارند.
ربانی با بیان اینکه البته ما هنوز تا رسیدن به نقطه ایدهآل در نجوم حرفهای فاصله بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: زمانی ایران قطب نجوم جهان بود و شاخصترین کارهای این حوزه توسط دانشمندان ایرانی انجام میشد و رصدخانه مراغه مجهزترین رصدخانه جهان بود. اکنون هرچند نسبت به آن زمان جایگاه خود را از دست دادهایم، اما از طرفی نسبت به ۵۰ سال پیش بسیار پیشرفت کردهایم.
وی ادامه داد: امروزه نجوم برای دانشآموزان ما شناخته شده است و آن را به عنوان یک علم زیبا پذیرفتهاند و از یادگیری آن در اوقات فراغت خود لذت میبرند. اگر دانشآموزی وارد حوزه نجوم شود، در دروس خود پیشرفت میکند، زیرا ضمن اینکه اوقات فراغت خود را صرف تفریحی سالم و آموزنده کرده است، به دلیل شرکت در کلاسها و آزمونهای نجوم، احساس میکند نیاز به یادگیری عمیق دروسی نظیر ریاضی و فیزیک دارد. بنابراین من از والدین میخواهیم نسبت به سرمایهگذاری بر این حوزه برای فرزندان خود همت بیشتری داشته باشند.
این کارشناس نجوم با بیان اینکه در این زمینه چندین پژوهشسرای دانشآموزی در کشور وجود دارد، گفت: این پژوهشسراها تجهیزات کامل و بهروز دارند و دانشآموزان کافی است با دریافت معرفینامه از مدرسه محل تحصیل خود، به این مراکز مراجعه و طرحهای خود را ارائه دهند و به طور رایگان فعالیت کنند. در مشهد هم مرکزی به نام قطب کشوری نجوم داریم که وابسته به امور پژوهشسراهای آموزش و پرورش است و جزو یکی از بهروزترین پژوهشسراهای کشور در زمینه نجوم است. علاوه بر اینها پژوهشسراهای خصوصی و غیردولتی هم در سطح کشور فعال اند.
ربانی با بیان اینکه برای بزرگسالان نیز خانههای نجوم شهرداریها را داریم، اضافه کرد: همچنین باشگاههای نجوم نیز در سطح کشور فعال اند و برگزاری سخنرانی و نشستهای هماندیشی حوزه نجوم از فعالیتهای این نهادهاست. بنابراین اگر کسی به حوزه نجوم علاقهمند باشد، به راحتی میتواند با حضور در این مراکز آموزش ببیند و از تجهیزات استفاده کند.