عدالتی که محقق نشد
راهبرد تحقق عدالت آموزشی با تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، نویدی که معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و سایر مسئولین مربوطه، پیش از برگزاری کنکور سراسری۱۴۰۲ با تکیه بر سند تحول بنیادین، به داوطلبین صندلی دانشگاهها میدادند. به گزارش پایگاه خبری خبردارنیوز، سند تحول بنیادین در یکی از اصلی ترین راهبردهای کلان خود […]
راهبرد تحقق عدالت آموزشی با تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، نویدی که معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و سایر مسئولین مربوطه، پیش از برگزاری کنکور سراسری۱۴۰۲ با تکیه بر سند تحول بنیادین، به داوطلبین صندلی دانشگاهها میدادند.
به گزارش پایگاه خبری خبردارنیوز، سند تحول بنیادین در یکی از اصلی ترین راهبردهای کلان خود به عدالت آموزشی میپردازد؛ این سند پانزده راهبرد کلان دارد که یکی از آنها تحقق عدالت آموزشی است.
در راهبرد کلان شماره ۴ سند تحول آمده است:
توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمند سازی معلمان و دانش آموزان این مناطق با تمرکز بر کیفیت فرصتهای تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی
این درحالیست که با گذشت قریب به ۴۸ ساعت از اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲، معرفی رتبههای برتر و پدیدار شدن نحوه محاسبه این رویداد عدالت محور(تاثیر سوابق تحصیلی)، تمامی داوطلبین و شرکت کنندگان در این آزمون سرنوشت ساز را به بُهت عجیبی فرو برده است.
مطابقت درصد و تراز علمی اغلب داوطلبین در آزمون گذشته با نتیجه پایانی منتشر شده باعث شده تا شبههای قوی مبنی بر ناتوانی دستگاه متولی بر اجرای این گونه عدالت آموزشی ایجاد شد؛ شبههای که ناشی از اشتباهات وزارت آموزش و پرورش در نحوه اطلاع رسانی به دانش آموزان در مورد ترمیم معدل و نمرات و نحوه لحاظ آن در ترازدهی نهایی دارد.
نکته حائز اهمیت دیگر، مقایسه نتایج کنکور دی و تیرماه است؛ چراکه علیرغم درصدهای یکسان، اختلاف بسیار زیادی در ترازها قابل مشاهده است و حتی سازمان سنجش نیز همترازی عادلانهای انجام نداده است.
حال باید دید که مسئولین مربوطه و آن دسته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در رابطه با نحوه برقراری عدالت در کنکور سراسری همواره منتقد بوده و خود را دلسوز داوطلبین نشان میدادند، اکنون چه واکنشی نسبت به آن خواهند داشت.