به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام رضا طالبی در این برنامه به ارائه تعریفی از سواد رسانهای پرداخت و گفت: سواد رسانهای نوعی از درکِ متکی بر مهارت است که با آن میتوانیم انواع رسانهها و تولیدات آنها را شناخته و به تفکیک بپردازیم.
وی به اهمیت و لزوم فراگیری سواد رسانهای در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر قدرتِ رسانهها باعث میشود تا مردم بسیاری از اتفاقات دنیا را از دیدگاه قدرتهای بزرگ ببیند. یعنی مردم آنچه را میبینند که قدرتها میخواهند. پس باید دانش خود را در خصوص رسانهها بالا ببریم و با تحلیل درست متوجه اتفاقات پیرامون خود شویم.
حجتالاسلام طالبی افزود: در حال حاضر کشور ما با توجه به تعداد رسانههای موجود، در جایگاه ۳۵ دنیا قرار دارد در حالی که بسیاری از کشورها در سالهای اخیر پیشرفت بسزایی در این حوزه داشتهاند و قدرتهای دنیا در تلاشند در کشورهای در حال توسعه در حوزه رسانه سرمایه گذاری صورت بگیرد تا تأثیر گذاری خود را بر آن کشورها داشته باشند و هر روز بر سلطه خود بیفزایند
این استاد دانشگاه با اشاره به اصلی ترین اهداف رسانهها تصریح کرد: تلاش برای شکل دادن، تقویت کردن و تغییر رفتار احساس یا فکر در مورد یک موضوع و یا عملی را از مهمترین اهداف رسانهها میتوان برشمرد.
وی در ادامه با اشاره به سیر تحول رسانهها در دنیا یادآور شد: در حال حاضر انواع رسانههای شنیداری، مکتوب، دیداری، مجازی و واقعیت مجازی وجود داشته و امروزه انواع این رسانهها برای مردم در دسترس است.
حجتالاسلام طالبی خاطرنشان کرد: رسانهها همانند یک رژیم غذایی عمل میکنند و هوشمندانه مراقب هستند تا ما از مواد مناسبی استفاده کنیم در واقع این سواد رسانهای است که تعیین میکند که چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نباید مصرف کنیم این نوع سواد به مخاطبان رسانهها میآموزد که از حالت مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه وارد شوند.
وی سپس با اشاره به دلایل نیاز به سواد رسانهای گفت: امروز در دنیایی زندگی میکنیم که خواسته یا ناخواسته در شرایط اشباع رسانهای قرار گرفتهایم در حالی که رسانهها به دلیل شرایط و منافع خود همه واقعیات را بیان نمیکنند و با توجه به سیاستهای رسانهای خود، به مردم خوراک های اطلاعاتی میدهند.
این استاد دانشگاه در ادامه بر لزوم فراگیری مهارتهای اولیه و تکمیلی برای سواد رسانهای تاکید کرد و افزود: مهارتهایی هم چون افزایش آگاهی، آموختن انواع مهارتهای تفکر انتقادی و چند بعدی، قدرت تحلیل و تجزیه پیام، در ارتباط بودن با افراد و گروههای تحلیل گرِ مورد اطمینان، توجه به جزئیات، قدرت حل مساله و مدیریت زمان از مهارتهای اولیه و تکمیلی برای سواد رسانهای است که میتواند در افراد جامعه ایجاد کند.
وی در پایان به چگونگی راههای افزایش سواد رسانهای در بین افراد جامعه اشاره کرد و گفت: برای اینکه سواد رسانهای خود را ارتقا و افزایش دهیم میبایست توانایی تشخیص اخبار جعلی، استفاده از چندین منبع مختلف، تشخیص نوع لحن و زبان گفتار، اطمینان حاصل کردن از دقیق بودن اعداد و شکلها، شناختن چگونگی عملکرد مغز خود، افزایش مهارتهای تحلیل، شناختن جانبداری های فردی، مدیریت اطلاعات دریافتی و پذیرش مسئولیت محتواهای تولیدی از مهمترین راههایی است که میتوانیم با استفاده از راهها، سواد رسانهای خود را افزایش دهیم.