آیتالله حبیبالله شعبانیموثقی جمعه ۶ بهمن در خطبههای نمازجمعه شهر همدان، با اشاره به تاریخ انتخابات در کشور و مقایسهای از شرایط نظام انتخاباتی بعد از انقلاب در جمهوری اسلامی و قبل از آن اظهار کرد: بعد از ورود اسلام به ایران، نخستین حکومت در سال ۲۰۵ هجری قمری با نام طاهریان شکل گرفت که حدود ۵۰ سال حکومت کردند و پس از آن نیز حکومتهای مختلف در ایران تشکیل شد که با پهلوی به پایان رسید و از سال ۵۷ نیز حاکمیت جمهوری اسلامی در کشور مطرح شده و این سوال ایجاد میشود که در دوران قبل از انقلاب اسلامی نقش مردم در حاکمیت چه بوده است؟ در طول تاریخ مردم در حکومتهای مختلف چه جایگاهی داشتند؟ اراده عمومی مدیریت جامعه به چه صورت بوده است؟
وی با بیان اینکه حکومت صفویه در قرن نهم سرکار آمده و یک حکومت بسیار قوی بود و افزون بر ۲۳۵ سال در این کشور حکومت کرده و تمدن بسیار بزرگی را بنا نهاده و مذهب شیعه را رسمی کرد و وارد تعامل با روحانیت شد و علمای بزرگی به ایران آمدند و اگرچه حکومت ولایت فقیه نبود اما ادعای دینداری داشتند، افزود: نخستین نامه و دستور برای تشکیل مجلس شورای اسلامی در ۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ بعد از اینکه مظفرالدین شاه مشروطیت را پذیرفت صادر شد تا مردم رأی داده و مجلسی سرکار آید بنابراین ۱۱۷ سال پیش به صورت رسمی اراده مردم در حاکمیت جامعه از دوران مشروطیت آغاز شده است.
امام جمعه همدان با بیان اینکه از دروان مشروطیت تا سال ۱۳۵۷ حدود ۲۴ دوره مجلس شکل گرفته است، اضافه کرد: در دوران مشروطیت وقتی انتخابات راهاندازی شد، تنها اعیان، شاهزادهها و صاحبان ملک با ارزش ۱۰۰۰ تومانی در آن زمان میتوانستند در رأیگیری شرکت کنند و عموم مردم و زنان حق رأی نداشتند و در زمان پهلوی نیز رضاشاه تعابیری نسبت به مردم و مجلس دارد که قابل بیان نیست و یکی از محققان تاریخ، دکتر موسی حقانی مصاحبهای درباره انتخابات در دوران پهلوی انجام داده و شرایط حضور مردم در انتخابات را در زمان رضاشاه تحلیل کرده است که گاهی از موارد شاه یا سفارتخانه انگلستان و آمریکا نمایندگان مردمی را بدون دخالت مردم تعیین میکردند.
وی با بیان اینکه در دوران رضاشاه انتخابات به صورت کاملا سفارشی از سمت شاه و سفارتهای انگلستان و آمریکا انجام میشد و یکی از علل سقوط حکومت شاه این بود که از درون هیچ اعتقادی به مردم و حضور آنها در جامعه نداشت و تنها صحبتهایی در این زمینه مطرح میکردند و انتخابات تشریفاتی بود و کسانی وارد مجلس میشدند که خواستههای شاه را انجام میدادند، اضافه کرد: در این مجلس تشریفاتی خروج بحرین از ایران و مصونیت مستشاران آمریکایی تصویب شد و در نشریات دهه ۱۳۴۰ این موضوعات وجود دارد بنابراین جوانان و کسانی که میخواهند نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی را با قبل از انقلاب مقایسه کنند میتوانند این موارد را بررسی کرده و درباره نقش مردم در انتخابات تحقیق کنند.
وی با بیان اینکه ممکن است بعد از انقلاب اسلامی نیز در روند انتخابات نقصهایی وجود داشته باشد، اعلام کرد: نظام جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه معتقد به نقش مردم در جامعه و انتخابات است و به فرموده امام خمینی(ره) اسلام به ما اجازه انجام هر کاری را نمیدهد و حرف اسلام این است که مردم در همه امور حضور داشته باشند و اگر مردم در ابتدای انقلاب که به نظام جمهوری اسلامی رأی دادند، جمهوری دموکراتیک را انتخاب میکردند، امام(ره) آن را میپذیرفت.
نماینده ولیفقیه در استان همدان بیان کرد: در دنیا این مورد را پیدا کنید که نظامی در انقلاب پیروز شده باشد و انقلابیها اصل ساختار سیاسی خود را به رأی مردم و رفراندوم واگذار کنند و این موضوع در جهان کمنظیر است همچنین ساختار حقوقی نظام جمهوری اسلامی به شکلی طراحی شده است که همه مقامات مانند نمایندگان مردم در شورای اسلامی، رئیس جمهور و شوراها به رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب میشوند و حتی رهبری به واسطه خبرگان توسط مردم انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه ممکن است گاهی تخلفاتی در روند انتخابات شکل گیرد اما نقش مردم واقعی بوده و تشریفاتی نیست، گفت: در سال ۱۳۷۶ عنوان شد که نظام مایل به رأی آوردن شخص دیگری است اما دولت اصلاحات انتخاب شد یا در سال ۱۳۸۶ که مجری انتخابات دولت هشتم بود و پس از آنها دولت نهم سرکار آمد که رویکرد کاملا متفاوتی با دولت قبلی داشت و در سال ۱۳۹۲ دولتی که انتخاب شد با دولت قبل از آن کاملا زاویه داشت و این موارد نشاندهنده نقش مردم در انتخابات مقامات است.
شعبانیموثقی با بیان اینکه در سالیان مختلف مجلسها با رویکردهای متفاوتی شکل گرفته که در بعضی از آنها مخالفتهای صریحی با سیاستهای کلان نظام داشته است، افزود: امام خمینی(ره) بعد از جریان بنیصدر مطرح کردند من به این شخص رأی ندادم و از اول نیز با انتخاب او مخالف بودم و کسی رئیس جمهور شده بود که امام(ره) آن را قبول داشت و بعد از عزل این رئیس جمهور این قضیه مطرح شد و این نشاندهنده این است که رأیها واقعی است.
وی با بیان اینکه در فرآیند ارزیابی کاندیداها و اجرا نیروهای مردمی حضور دارند و در اجرای انتخابات نقش مردم برجسته است، اعلام کرد: این اعتماد به مردم و مشارکت و نظارت آنها در انتخابات مشخص است و به فرموده مقام معظم رهبری ما وظیفه داریم از این نظام که ثمره خون شهدا است، دفاع کنیم و شهید سلیمانیها، مطهریها و بهشتیها جان خود را در این راه از دست دادند و این حق مردم است که مشارکت کنند و رأی آنها حقالناس است و باید مراقبت در این زمینه شکل گیرد.
نماینده ولیفقیه در استان همدان با اشاره به دوران اعتکاف مطرح کرد: حضور چشمگیر جوانان و نوجوانان در اعتکاف ستودنی است.
انتهای پیام