گزارش عملکرد یکساله دفتر ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت
مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بازوی ارتباطی این وزارتخانه با جوامع هدف و ذی نفعان هدفگذاری شده و موجود، به فعالیت میپردازد. تحقق اهداف سازمانی نعریف شده از یک سو و از سوی دیگر انجام برنامههای تحولی دانش محور ارتباطاتی از جمله ماموریت های تعریفی این مرکز میباشد. خانواده مرکز […]
مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بازوی ارتباطی این وزارتخانه با جوامع هدف و ذی نفعان هدفگذاری شده و موجود، به فعالیت میپردازد.
تحقق اهداف سازمانی نعریف شده از یک سو و از سوی دیگر انجام برنامههای تحولی دانش محور ارتباطاتی از جمله ماموریت های تعریفی این مرکز میباشد. خانواده مرکز ارتباطات وزارت صمت متشکل از سه ادارهی امور بین الملل، خبر و ارتباط با استان ها و سازمان ها میباشد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای گسترهی موضوعی بسیاری میباشد که به همین سبب نمیتوان به صورت مطلوب با رویکرد مرسوم از عهده پوشش تمام کلان پروژه ها و رویداد ها برآمد.
از همین رو مرکز به منظور پوشش و پیوست رسانهای مناسب این گستره موضوعی، اقدام به تشکیل کارگروه ها و کمیته های تخصصی به فراخور موضوع و موقعیت کرده است که از میان آن ها میتوان به کمیته تحقیقات، کمیته شورای اطلاعرسانی، کمیته تبلیغات و تولید محتوا، کمیته پژوهش و افکارسنجی، معاون کمیته آمار و اطلاعات، کمیته آموزش رسانهای، کمیته امور بین الملل، کمیته مستندسازی سازمانی، کمیته فضای مجازی، کمیته گروه تخصصی و پیگیری طرحهای شاخص، کمیته همکاریهای بین المللی و اطلاعرسانی، کمیته طرح و برنامه ریزی استراتژیک (راهبری) و… اشاره کرد.
مرکز ارتباطات صمت علاوه بر دسترسی به رسانه های رسمی به علت دسترسی گسترده و مطلوبی که در سراسر کشور به رسانه های محلی (میکرو مدیا) به واسطه سازمان های استان دارد، دارای شبکه توزیع و ارتباطی بسیار خوبی میباشد که یکی ار فرصت های بزرگ این مجموعه است. اما از سوی دیگر عدم وجود نیروی انسانی متخصص حوزه موضوعی ارتباطات درون بدنه و صرف تجربه محوری و انجام کارهای روزمره یکی از مسائل این مرکز میباشد.
انقلاب اسلامی یک چله پرفراز و نشیب را با حفظ شعارها و آرمانهای خود پشت سر گذاشته است و در مسیر تحقق این اهداف بلند با وسوسه های شیطانی و موانع درونی و بیرونی بسیاری مواجه شده است. راز پیمایش این مسیر پرفرازونشیب و عبور از گردنه های سخت را باید در ماهیت این نظام انقلابی و رابطه وثیق میان امت و امام جامعه جستجو کرد.
مقام معظم رهبری گام های اصلی و قلههای این حرکت را در ۵ مرحله عنوان کردند که عبارت است از: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن بین الملل اسلامی. بر اساس منظومه فکری ایشان تا کنون دو مرحله از این زنجیره به هم پیوسته تحقق یافته است و اکنون در مرحله سوم به سر میبریم.
بر این اساس چله دوم انقلاب، دومین گام از فرآیند تحقق اهداف مرحله ای انقلاب و جهاد برای ساخت سه مرحله باقی مانده است: « انقلاب پُرشکوه ملّت ایران …تنها انقلابی است که یک چلّهی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و… اینک وارد دوّمین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمدّنسازی شده است.»
(بیانیه گام دوم) در این راستا نهادها و ساختارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی باید تمامی ظرفیت های خود را بسیج کنند تا این اهداف مرحله ای در گام دوم انقلاب اسلامی محقق شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بعنوان یک نهاد عمومی لازم است رویکردها و برنامه های تحولی خود را با نقشه راه و مراحل سه گانه مورد تاکید در بیانیه گام دوم انقلاب هماهنگ نماید.